formalne (oficjalne): instrukcje pisemne, pisma wewnętrzne, formalne zebrania, konferencje pracownicze
nieformalne (nieoficjalne): instrukcje pisemne, pisma wewnętrzne, formalne zebrania, konferencje pracownicze
nie polega na nie przekazywaniu, odbieraniu i uzgadnianiu informacji dotyczących działań i zachowań, niezależnie od form i kanałów przyjętych dla komunikacji formalnej.
polega na przekazywaniu, odbieraniu i uzgadnianiu informacji dotyczących działań i zachowań, niezależnie od form i kanałów przyjętych dla komunikacji formalnej.
polega na nie przekazywaniu, nie odbieraniu i nie uzgadnianiu informacji dotyczących działań i zachowań, niezależnie od form i kanałów przyjętych dla komunikacji formalnej.
polega na nie przekazywaniu, nie odbieraniu i nie uzgadnianiu informacji dotyczących działań i zachowań, niezależnie od form i kanałów przyjętych dla komunikacji formalnej.
Komunikacja ta wnosi tylko negatywne treści w życie organizacji, w zależności od tego, jakie są jej cele i efekty. • komunikacja osobista • briefingi (pouczenia, odprawy) • konsultacje • odwiedzanie pracowników w miejscach zamieszkania
Komunikacja ta może wnosić zarówno pozytywne, jak i negatywne treści w życie organizacji, w zależności od tego, jakie są jej cele i efekty. • komunikacja osobista • briefingi (pouczenia, odprawy) • konsultacje • odwiedzanie pracowników w miejscach pracy
Komunikacja ta nie może wnosić zarówno pozytywne, jak i negatywne treści w życie organizacji, w zależności od tego, jakie są jej cele i efekty. • komunikacja osobista • briefingi (pouczenia, odprawy) • konsultacje • odwiedzanie pracowników w miejscach pracy
Komunikacja ta może wnosić zarówno pozytywne, jak i negatywne treści w życie organizacji, w zależności od tego, jakie są jej cele i efekty. • komunikacja osobista • briefingi (pouczenia, odprawy) • konsultacje • odwiedzanie pracowników w miejscach zamieszkania
wydawnictwa dziecięce (gazeta dziecięca, podręcznik ucznia) • raporty dla pracowników (roczne, okresowe) • tablice informacyjno – ogłoszeniowe (gazetka ścienna) • publikacje dla kadry zarządzającej • broszury informacyjne
wydawnictwa firmowe (newsy w tv BBC, biuletyn wewnętrzny, gazeta firmowa, podręcznik pracownika) • raporty dla pracowników (roczne, okresowe) • tablice informacyjno – ogłoszeniowe (gazetka ścienna) • publikacje dla kadry zarządzającej • broszury informacyjne
wydawnictwa branżowe (newsletter, biuletyn wewnętrzny, gazeta firmowa, podręcznik pracownika) • raporty dla pracowników (roczne, okresowe) • tablice informacyjno – ogłoszeniowe (gazetka ścienna) • publikacje dla kadry zarządzającej • broszury informacyjne
wydawnictwa firmowe (newsletter, biuletyn wewnętrzny, gazeta firmowa, podręcznik pracownika) • raporty dla pracowników (roczne, okresowe) • tablice informacyjno – ogłoszeniowe (gazetka ścienna) • publikacje dla kadry zarządzającej • broszury informacyjne
Internet • Intranet • poczta elektroniczna (poczta tradycyjna, znaczek, potwierdzenie nadania) • radio zakładowe • infolinia
system wizualizacji wizualnej • wystawy • konkursy dla pracowników i ich rodzin • działalność charytatywna na rzecz społeczności lokalnych • drzwi otwarte firmy • imprezy okolicznościowe, rekreacja, kluby pracownicze
system identyfikacji zwłok • wystawy • konkursy dla pracowników i ich rodzin • działalność charytatywna na rzecz społeczności lokalnych • drzwi otwarte firmy • imprezy okolicznościowe, rekreacja, kluby pracownicze
system identyfikacji wizualnej • wystawy • konkursy dla pracowników i ich rodzin • działalność charytatywna na rzecz społeczności lokalnych • drzwi otwarte firmy • imprezy okolicznościowe, rekreacja, kluby go go
system identyfikacji wizualnej • wystawy • konkursy dla pracowników i ich rodzin • działalność charytatywna na rzecz społeczności lokalnych • drzwi otwarte firmy • imprezy okolicznościowe, rekreacja, kluby pracownicze
Pozwala on na zbadanie istniejących kanałów komunikacyjnych, ich jakości i skuteczności oddziaływania. Ponadto identyfikuje ona potrzeby i preferencje pracowników odnośnie komunikacji wewnętrznej.
Nie pozwala on na zbadanie istniejących kanałów komunikacyjnych, ich jakości i skuteczności oddziaływania. Ponadto identyfikuje ona potrzeby i preferencje pracowników odnośnie komunikacji wewnętrznej.
Pozwala ona na zbadanie istniejących dialogów komunikacyjnych, ich jakości i skuteczności oddziaływania. Ponadto identyfikuje ona potrzeby i preferencje pracowników odnośnie komunikacji wewnętrznej.
Pozwala zbadać pracownika przy pomocy istniejących kanałów komunikacyjnych, ich jakości i skuteczności oddziaływania. Ponadto identyfikuje ona potrzeby i preferencje pracowników odnośnie komunikacji zewnętrznej.
informacyjna • nie zapewnienie informacji, ale niezbędnych do rozstrzygnięcia decyzji i koordynowaniu działań 2. instruktażowa • wydawanie poleceń i wyjaśnianie jakie kroki, kto i kiedy podjąć w celu osiągnięcia zamierzonych celów 3. integracyjna • integrowanie wszystkich jednostek organizacyjnych w jedną spójną całość przez prawidłową synchronizację pewnych działań. Duże znaczenie mają w tym wypadku procesy socjalizacji społecznej i asymilacji zawodowej
komunikacyjna • zapewnienie informacji niezbędnych do rozstrzygnięcia decyzji i koordynowaniu działań 2. instruktażowa • wydawanie poleceń i wyjaśnianie jakie kroki, kto i kiedy podjąć w celu osiągnięcia zamierzonych celów 3. integracyjna • integrowanie wszystkich jednostek organizacyjnych w jedną spójną całość przez prawidłową synchronizację pewnych działań. Duże znaczenie mają w tym wypadku procesy socjalizacji społecznej i asymilacji zawodowej
komunikatywna • zapewnienia informacje niezbędne do rozstrzygnięcia decyzji i koordynowaniu działań 2. instruktażowa • wydawanie poleceń i wyjaśnianie jakie kroki, kto i kiedy podjąć w celu osiągnięcia zamierzonych celów 3. integracyjna • integrowanie wszystkich jednostek organizacyjnych w jedną spójną całość przez prawidłową synchronizację pewnych działań. Duże znaczenie mają w tym wypadku procesy socjalizacji społecznej i asymilacji zawodowej
informacyjna • zapewnienie informacji niezbędnych do rozstrzygnięcia decyzji i koordynowaniu działań 2. instruktażowa • wydawanie poleceń i wyjaśnianie jakie kroki, kto i kiedy podjąć w celu osiągnięcia zamierzonych celów 3. integracyjna • integrowanie wszystkich jednostek organizacyjnych w jedną spójną całość przez prawidłową synchronizację pewnych działań. Duże znaczenie mają w tym wypadku procesy socjalizacji społecznej i asymilacji zawodowej
komunikacyjna • konkretyzowanie działań, władzy, odpowiedzialności pozwalające na kontrolowanie. Sprawdzenie efektywności wykonywanych zadań, dostarczenie informacji zwrotnej • o uzyskanych wynikach tejże oceny oraz zastosowanie odpowiednich poprawek 5. motywacyjna • wywoływanie zaangażowania w osiąganiu celów organizacyjnych 6. emocyjna/ekspresyjna • stanowi łącznik wszystkich funkcji. Daje możliwość okazywania własnego zdania i uczuć, • jak zaniepokojenie, irytacja czy niespełnienie. Umożliwia to rozładowanie emocji w bezpieczny sposób w celu rozwiązania konfliktów
konkretna • konkretyzowanie działań, władzy, odpowiedzialności pozwalające na kontrolowanie. Sprawdzenie efektywności wykonywanych zadań, dostarczenie informacji zwrotnej • o uzyskanych wynikach tejże oceny oraz zastosowanie odpowiednich poprawek 5. motywacyjna • wywoływanie zaangażowania w osiąganiu celów organizacyjnych 6. emocyjna/ekspresyjna • stanowi łącznik wszystkich funkcji. Daje możliwość okazywania własnego zdania i uczuć, • jak zaniepokojenie, irytacja czy niespełnienie. Umożliwia to rozładowanie emocji w bezpieczny sposób w celu rozwiązania konfliktów
kontrolna • konkretyzowanie działań, władzy, odpowiedzialności pozwalające na kontrolowanie. Sprawdzenie efektywności wykonywanych zadań, dostarczenie informacji zwrotnej • o uzyskanych wynikach tejże oceny oraz zastosowanie odpowiednich poprawek 5. motywacyjna • wywoływanie zaangażowania w osiąganiu celów organizacyjnych 6. emocyjna/ekspresyjna • stanowi łącznik wszystkich funkcji. Daje możliwość okazywania własnego zdania i uczuć, • jak zaniepokojenie, irytacja czy niespełnienie. Umożliwia to rozładowanie emocji w bezpieczny sposób w celu rozwiązania konfliktów
motywacyjna • nie wywoływanie zaangażowania w osiąganiu celów organizacyjnych 6. emocyjna/ekspresyjna • stanowi łącznik wszystkich funkcji. Daje możliwość okazywania własnego zdania i uczuć, • jak zaniepokojenie, irytacja czy niespełnienie. Umożliwia to rozładowanie emocji w bezpieczny sposób w celu rozwiązania konfliktów. Kontrolna • konkretyzowanie działań, władzy, odpowiedzialności pozwalające na kontrolowanie. Sprawdzenie efektywności wykonywanych zadań, dostarczenie informacji zwrotnej • o uzyskanych wynikach tejże oceny oraz zastosowanie odpowiednich poprawek
inicjowane jest przez dyrektorów i zarząd i kierowane w górę hierarchii. Może dotyczyć np. informowania o celach, zasadach organizacji; powiadomienia o procedurach; motywowania, oceniania, wyrażania oczekiwań wobec członków organizacji
inicjowane jest przez menedżerów i kierowane w dół hierarchii. Może dotyczyć np. informowania o celach, zasadach organizacji; powiadomienia o procedurach; motywowania, oceniania, wyrażania oczekiwań wobec członków organizacji
inicjowane jest przez pracowników i kierowane w dół hierarchii. Może dotyczyć np. informowania o celach, zasadach organizacji; powiadomienia o procedurach; motywowania, oceniania, wyrażania oczekiwań wobec członków organizacji
inicjowane jest przez pracodawcę i kierowane w dół hierarchii. Może dotyczyć np. informowania o celach, zasadach organizacji; powiadomienia o procedurach; motywowania, oceniania, wyrażania oczekiwań wobec członków organizacji
są to informacje przekazywane od przełożonych do podwładnych. Celem tego typu komunikowania się może być: informowanie o problemach w firmie; informowanie o lukach organizacyjnych, technologicznych; dostarczanie informacji zwrotnych z różnych obszarów współpracy
są to informacje przekazywane od podwładnych do przełożonych. Celem tego typu komunikowania się może być: informowanie o problemach w firmie; informowanie o lukach organizacyjnych, technologicznych; dostarczanie informacji zwrotnych z różnych obszarów współpracy
są to informacje przekazywane od przełożonych do przełożonych. Celem tego typu komunikowania się może być: informowanie o problemach w firmie; informowanie o lukach organizacyjnych, technologicznych; dostarczanie informacji zwrotnych z różnych obszarów współpracy
są to informacje przekazywane od podwładnych do podwładnych. Celem tego typu komunikowania się może być: informowanie o problemach w firmie; informowanie o lukach organizacyjnych, technologicznych; dostarczanie informacji zwrotnych z różnych obszarów współpracy
jest to przekazywanie wiadomości między kontrahentami w organizacji (na równorzędnych stanowiskach). Celem komunikacji horyzontalnej może być np. koordynacja działań, dzielenie się informacjami, rozwiązywanie problemów czy konfliktów oraz budowanie wzajemnych więzi między pracownikami.
jest to przekazywanie wiadomości między człowiekiem a psem w organizacji (na równorzędnych stanowiskach). Celem komunikacji horyzontalnej może być np. koordynacja działań, dzielenie się informacjami, rozwiązywanie problemów czy konfliktów oraz budowanie wzajemnych więzi między pracownikami.
jest to przekazywanie wiadomości między członkami organizacji (na równorzędnych stanowiskach). Celem komunikacji horyzontalnej może być np. koordynacja działań, dzielenie się informacjami, rozwiązywanie problemów czy konfliktów oraz budowanie wzajemnych więzi między pracownikami.
nie jest to przekazywanie wiadomości między członkami organizacji (na równorzędnych stanowiskach). Celem komunikacji horyzontalnej może być np. koordynacja działań, dzielenie się informacjami, rozwiązywanie problemów czy konfliktów oraz budowanie wzajemnych więzi między pracownikami.
występuje wówczas, gdy komunikacja w przedsiębiorstwie przekracza formalną hierarchię i zdeterminowana jest często przez nieformalne, swobodne współdziałanie pracowników znajdujących się na różnych szczeblach organizacji, w dowolnych pionach. Jej zasadniczym kryterium są cele, potrzeby czy też efektywność współdziałania po za przedsiębiorstwem.
nie występuje wówczas, gdy komunikacja w przedsiębiorstwie przekracza formalną hierarchię i zdeterminowana jest często przez nieformalne, swobodne współdziałanie pracowników znajdujących się na różnych szczeblach organizacji, w dowolnych pionach. Jej zasadniczym kryterium są cele, potrzeby czy też efektywność współdziałania w przedsiębiorstwie.
występuje wówczas, gdy komunikacja w przedsiębiorstwie nie przekracza formalnej hierarchii i nie jest zdeterminowana przez formalne, swobodne współdziałanie pracowników znajdujących się na różnych szczeblach organizacji, w dowolnych pionach. Jej zasadniczym kryterium są cele, potrzeby czy też efektywność współdziałania w przedsiębiorstwie.
występuje wówczas, gdy komunikacja w przedsiębiorstwie przekracza formalną hierarchię i zdeterminowana jest często przez nieformalne, swobodne współdziałanie pracowników znajdujących się na różnych szczeblach organizacji, w dowolnych pionach. Jej zasadniczym kryterium są cele, potrzeby czy też efektywność współdziałania w przedsiębiorstwie.
zniekształcenie motywu (odbiorca mówi często wybiórczo, odbierając z przekazywanych informacji te, które potwierdzają jego przekonania a ignoruje te, wobec których ma uprzedzenia), - nadmierne zaabsorbowanie sobą. przejawianie zachowań obronnych, - brak zaufania
zniekształcenie odbioru (odbiorca słucha często wybiórczo, odbierając z przekazywanych informacji te, które potwierdzają jego przekonania a ignoruje te, wobec których ma uprzedzenia), - nadmierne zaabsorbowanie sobą. przejawianie zachowań obronnych, - brak zaufania
zniekształcenie motywacji (odbiorca mówi często wybiórczo, odbierając z przekazywanych informacji te, które potwierdzają jego przekonania a ignoruje te, wobec których ma uprzedzenia), - nadmierne zaabsorbowanie sobą. przejawianie zachowań obronnych, - brak zaufania
zniekształcenie motywu (odbiorca słucha często wybiórczo, odbierając z przekazywanych informacji te, które potwierdzają jego przekonania a ignoruje te, wobec których ma uprzedzenia), - nadmierne zaabsorbowanie sobą. przejawianie zachowań obronnych, - brak zaufania
nie jest bardzo ważnym elementem, który ma wpływ na funkcjonowanie poszczególnych pracowników, a w rezultacie na całą organizację. Komunikowanie się w organizacji wiąże się bezpośrednio z podstawowymi funkcjami zarządzania: planowaniem, organizowaniem, przewodzeniem/kierowaniem ludźmi i kontrolowaniem.
jest bardzo ważnym elementem, który ma wpływ na funkcjonowanie poszczególnych pracowników, a w rezultacie na całą organizację. Komunikowanie się w organizacji wiąże się bezpośrednio z podstawowymi funkcjami zarządzania: planowaniem, organizowaniem, przewodzeniem/kierowaniem ludźmi i ich chwaleniem.
jest bardzo ważnym elementem, który ma wpływ na funkcjonowanie poszczególnych pracowników, a w rezultacie na całą organizację. Komunikowanie się w organizacji wiąże się bezpośrednio z podstawowymi funkcjami zarządzania: planowaniem, organizowaniem, przewodzeniem/kierowaniem ludźmi i kontrolowaniem.
jest bardzo ważnym elementem, który nie ma wpływu na funkcjonowanie poszczególnych pracowników, a w rezultacie na całą organizację. Komunikowanie się w organizacji wiąże się bezpośrednio z podstawowymi funkcjami zarządzania: planowaniem, organizowaniem, przewodzeniem/kierowaniem ludźmi i kontrolowaniem.
jest obecnie postrzegana jako podstawa funkcjonowania nowoczesnych organizacji. Dobra komunikacja jest elementarną częścią organizacji, bez której firma nie może źle funkcjonować, a tym bardziej rozwijać się.
jest obecnie postrzegana jako podstawa funkcjonowania nowoczesnych organizacji. Dobra komunikacja jest elementarną częścią organizacji, bez której firma nie może dobrze funkcjonować, a tym bardziej rozwijać się.
jest obecnie postrzegana jako podstawowa funkcja egzystencjalna nowoczesnych organizacji. Dobra komunikacja jest elementarną częścią organizacji, bez której firma nie może dobrze funkcjonować, a tym bardziej rozwijać się.
Nie obejmuje: wygląd fizyczny, ruch ciała, gesty, wyraz twarzy, ruch oczu, dotyk, głos oraz sposób wykorzystywania czasu i miejsca w komunikowaniu się. Nie zawiera jednak gestów które zawierają słowa, takich jak język migowy, ani słów pisanych lub przekazywanych elektronicznie.
Obejmuje: stan psychiczny, ruch ciała, gesty, wyraz twarzy, ruch oczu, dotyk, głos oraz sposób wykorzystywania czasu i miejsca w komunikowaniu się. Nie zawiera jednak gestów które zawierają słowa, takich jak język migowy, ani słów pisanych lub przekazywanych elektronicznie.
Obejmuje: wygląd fizyczny, ruch ciała, gesty, wyraz twarzy, słowa, dialogi, ruch oczu, dotyk, głos oraz sposób wykorzystywania czasu i miejsca w komunikowaniu się. Nie zawiera jednak gestów które zawierają słowa, takich jak język migowy, ani słów pisanych lub przekazywanych elektronicznie.
Obejmuje: wygląd fizyczny, ruch ciała, gesty, wyraz twarzy, ruch oczu, dotyk, głos oraz sposób wykorzystywania czasu i miejsca w komunikowaniu się. Nie zawiera jednak gestów które zawierają słowa, takich jak język migowy, ani słów pisanych lub przekazywanych elektronicznie.
To komunikacja interpersonalna (wymiana informacji między jej uczestnikami), której środkiem jest pismo ręczne. Jest to podstawowy sposób komunikacji międzyludzkiej.
To komunikacja interpersonalna (wymiana informacji między jej uczestnikami), której środkiem jest język mówiony. Jest to podstawowy sposób komunikacji międzyludzkiej.
To komunikacja personalna (wymiana informacji między jej uczestnikami), której środkiem jest język mówiony. Jest to podstawowy sposób komunikacji międzyludzkiej.
To komunikacja interpersonalna (wymiana informacji między jej uczestnikami), której środkiem jest gest i mimika. Jest to podstawowy sposób komunikacji międzyludzkiej.
zakłada występowanie zależności między kilkoma uczestnikami tego procesu. Słowo komunikacja wywodzi się z łacińskiego terminu „communicato”, który oznacza komunię.
zakłada występowanie zależności między kilkoma uczestnikami tego procesu. Słowo komunikacja wywodzi się z łacińskiego terminu „communicato”, który oznacza komunikat lub doniesienie.
zakłada występowanie zależności między jednym uczestnikiem tego procesu. Słowo komunikacja wywodzi się z łacińskiego terminu „communicato”, który oznacza komunikat lub doniesienie.
nie zakłada występowanie zależności między kilkoma uczestnikami tego procesu. Słowo komunikacja wywodzi się z łacińskiego terminu „communicato”, który oznacza komunikat lub doniesienie.