zautomatyzowane konta w mediach społecznościowych, których celem jest szybkie reagowanie na określone treści
Dezinformacja – celowe działanie, którego celem jest sfabrykowanie lub zaburzenie przekazu informacyjnego, by osiągnąć własne korzyści polityczne, społeczne, finansowe, militarne, etc. Efektem takiej narracji jest wprowadzenie w błąd drugiej strony (osoby/grupy/populacji), będącej odbiorcą przekazu dezinformacyjnego. Definicja pochodzi z Kodeksu Dobrych Praktyk Dalej
Social media, w tłumaczeniu z języka angielskiego “media społecznościowe” lub “serwis społecznościowy”, to platforma w Internecie, umożliwiająca użytkownikom szybką komunikację, wymianę informacji, tworzenie oraz przekazywanie publikowanych tam treści (m.in. wiadomości tekstowych i głosowych, zdjęć, filmów, linków do zewnętrznych serwisów, itp.). Źródło: kompan.pl/co-to-jest/social-media Dalej
Numerem jeden wśród Polaków okazał się Facebook ze zdecydowaną przewagą procentową użytkowników, która wyniosła 36,9%. Zaraz za nim z 14,7% wynikiem uplasował się Messenger, zaś na trzecim miejscu Instagram, który osiągnął 13% poparcia polskich użytkowników. WhatsApp, który plasuje się na pierwszym miejscu światowego rankingu ulubionych mediów społecznościowych, w Polsce zajął dopiero czwarte miejsce z wynikiem 6,8%. Na piątym miejscu uplasował się TikTok, którego popularność w Polsce stale rośnie. Źródło informacji: emedia.pl/blog/przewodnik-po-mediach-spolecznosciowych-2022-analiza-trendow-w-polsce Dalej
fałszywa wiadomość, często o charakterze sensacyjnym, publikowana w mediach z intencją wprowadzenia odbiorcy w błąd w celu osiągnięcia korzyści finansowych, politycznych lub prestiżowych
użytkownik działający w sieci, czasem na zlecenie innych podmiotów, który publikuje emocjonalne treści, powodujące podziały i wywołujące kontrowersje
Fake news – fałszywa wiadomość, często o charakterze sensacyjnym, publikowana w mediach z intencją wprowadzenia odbiorcy w błąd w celu osiągnięcia korzyści finansowych, politycznych lub prestiżowych. Definicja: nask.pl Dalej
zaawansowane metody obróbki obrazu wykorzystujące sztuczną inteligencję, np. poprzez nakładanie i animowanie czyjejś twarzy na inny materiał wizualny.
wykorzystanie wybiórczych danych, które potwierdzają pozycję lub tezę, ignorując pozostałe materiały badawcze, które temu przeczą
Cheapfake: proste manipulowanie obrazem za pomocą tanich i powszechnie dostępnych narzędzi. Źródło: polskieradio24.pl/5/3/artykul/2957309,cheapfake-deepfake-cherry-picking-sprawdz-jak-identyfikowac-dezinformacje Dalej
technika obróbki obrazu, polegająca na łączeniu obrazów twarzy ludzkich przy użyciu technik sztucznej inteligencji.
Deepfake (zbitka wyrazowa od ang. deep learning „głębokie uczenie” oraz fake „fałszywy”) – technika obróbki obrazu, polegająca na łączeniu obrazów twarzy ludzkich przy użyciu technik sztucznej inteligencji. Źródło: pl.wikipedia.org/wiki/Deepfake Dalej
WHATABOUTism to "odwracanie kota ogonem". To próba odpierania argumentów lub zarzutów w dyskusji poprzez bezpośrednią krytykę dyskutanta, również w kwestiach niezwiązanych z tematem dyskusji. Źródło: pl.wikipedia.org/wiki/A_u_was_Murzyn%C3%B3w_bij%C4%85! Reagowanie na krytykę z czyjejś strony za pomocą wysunięcia podobnej krytyki wobec krytykującego. Źródło: pl.wiktionary.org/wiki/whataboutism<br /> Whataboutism oznacza procedurę, w której na krytyczne pytanie lub argument nie odpowiada się ani nie dyskutuje, ale odpowiada się krytycznym kontr-pytaniem, które wyraża kontr-oskarżenie. en.wikipedia.org/wiki/Whataboutism Dalej
Wybrane metody działań dezinformacyjnych: Wykorzystywanie botów do podbijania zasięgów określonych narracji; Wykorzystywanie trolli do uwiarygodnienia treści i tworzenia nowych narracji; Manipulacja kontekstem (przede wszystkim za pomocą zdjęć i filmów); Nagłaśnianie wyrwanych z kontekstu cytatów pochodzących od ogólnie uznanych autorytetów, co ma uwiarygodnić nieprawdziwą tezę; Wyciąganie fałszywych wniosków na podstawie poprawnych danych; Polaryzacja społeczeństwa dzięki poruszaniu i antagonizowaniu tematów społecznie wrażliwych (osoby LGBT, uchodźcy itp.); Przedstawianie skrajnych i niepopularnych poglądów jako norma obowiązująca w społeczeństwie; Generalizowanie i uogólnianie; CheapFake (proste manipulowanie obrazem za pomocą tanich i powszechnie dostępnych narzędzi); DeepFake (zaawansowane metody obróbki obrazu wykorzystujące sztuczną inteligencję, np. poprzez nakładanie i animowanie czyjejś twarzy na inny materiał wizualny); Przedstawianie fałszywych informacji jako efektów niezależnego myślenia, nieulegania trendom itp.; Wykorzystanie/kreowanie fałszywych ekspertów/autorytetów; Osłabianie i podburzanie zaufania do instytucji państwowych i międzynarodowych organizacji zrzeszających ekspertów; Cherry picking - wykorzystanie wybiórczych danych, które potwierdzają pozycję lub tezę, ignorując pozostałe materiały badawcze, które temu przeczą; Posługiwanie się dowodem anegdotycznym - publikowanie zanonimizowanych historii o podobnym schemacie, gdzie komuś wiarygodnemu (przyjacielowi, członkowi rodziny, osobie pełniącej jakąś funkcję) przypisuje się doświadczenie odnoszące się bezpośrednio do bieżącej sytuacji; Stawianie chochoła - atakowanie, wyśmiewanie lub podważanie poglądów; przeciwnika, których tak naprawdę nigdy nie wyraził; Wyśmiewanie/umniejszanie rangi problemu; Whataboutism (“ale co z?”, “ale za to ty”) - odwracanie uwagi od tematu dyskusji poprzez zarzucanie przeciwnikowi hipokryzji (ty zbierasz fundusze dla uchodźców z Ukrainy, ale co ze środkami na wsparcie ubogich rodzin w Polsce?); Promocja niskiej jakości blogów czy stron internetowych, często kreujących się na media lokalne, informacyjne lub branżowe; Propagowanie emocjonalnych opinii, pytań lub cytatów; Galop Gisha - publikowanie długich spisów rzekomych dowodów(m.in. badań zgromadzonych wg klucza cherry picking) na potwierdzenie danej tezy, czego celem jest przytłoczenie i zalanie przeciwnika argumentami, bez względu na ich rzetelność (metoda stosowana głównie w dyskursie nt. szczepień); Sea-lioning - ciągłe domaganie się od rozmówcy kolejnych wyjaśnień do wcześniejszych wypowiedzi, co ma na celu zmęczenie przeciwnika i rozmycie sedna dyskusji (metoda stosowana głównie w dyskursie nt. szczepień); Podawanie nieprawdziwych, dawno obalonych twierdzeń, które jednak nadal wywołują duże emocje. Źródło: Kodeks Dobrych Praktyk NASK Dalej
depositphotos.com Szkoła podstawowa Fiszki - Biologia - klasa 6 dział 2 - Od parzydełkowców do pierścienic
wikipedia.org Szkoła podstawowa Sprawdzian z historii klasa 7 dział 6 - Świat w okresie międzywojennym - Wczo...