c) ukończyła ekonomiczne jednolite studia magisterskie, ekonomiczne wyższe studia zawodowe, uzupełniające ekonomiczne studia magisterskie lub ekonomiczne studia podyplomowe i posiada co najmniej 6-letnią praktykę w księgowości
a) ukończyła ekonomiczne jednolite studia magisterskie, ekonomiczne wyższe studia zawodowe, uzupełniające ekonomiczne studia magisterskie lub ekonomiczne studia podyplomowe i posiada co najmniej 3-letnią praktykę w księgowości
ukończyła ekonomiczne jednolite studia magisterskie, ekonomiczne wyższe studia zawodowe, uzupełniające ekonomiczne studia magisterskie lub ekonomiczne studia podyplomowe i posiada co najmniej 5-letnią praktykę w księgowości
nie zastępują krajowych zasad rachunkowości, ale zapewniają lepszą porównywalność z danymi w różnych krajach
Ewidencja rozrachunków, funduszy, wyniku finansowego, aktywów trwałych i obrotowych oraz dochodów, przychodów, wydatków i kosztów obejmuje:
rachunkowość jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych oraz państwowych funduszy celowych
rachunkowość wykonania budżetu państwa, budżetu środków europejskich i jednostek samorządu terytorialnego
porównywaniu stanu księgowego ze stanem faktycznym, w celu sprawdzenia wiarygodności jednostek sfery budżetowej i ochrony ich mienia
dostarczaniu odpowiednim organom, przez ewidencję rachunkową i sprawozdania z wykonania budżetu, informacji o jego realizacji
podział dochodów według źródła ich pochodzenia, natomiast podział wydatków – według przeznaczenia tych środków
uzupełnienie klasyfikacji przedmiotowo-funkcjonalnej o paragrafy i pozycje, przy czym treść paragrafów określa rodzaj dochodu i wydatku
służy do ewidencjonowania operacji związanych z przepływem środków pieniężnych na rachunkach bankowych budżetu,
Inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym na programy finansowe z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 2 i 3, w części związanej z realizacją zadań jednostek samorządu terytorialnego
Umowa rachunku bankowego zawarta pomiędzy Bankiem Gospodarstwa Krajowego a Ministrem Finansów nie określa:
W przypadku nieprawidłowości w gospodarowaniu środkami publicznymi z budżetu państwa, decyzje o zablokowaniu planowanych wydatków podejmują:
Projekty planów, zgodne z kwotami z projektu uchwały budżetowej przekazywane są zarządowi jednostki samorządu terytorialnego w:
ciągu 30 dni od dnia otrzymania informacji, nie później niż do 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy
terminie 14 dni od otrzymania informacji, najpóźniej do 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy
do wysokości kwot wydatków ujętych w zatwierdzonym planie finansowym, pomniejszonych o wydatki na wynagrodzenia i uposażenia
do wysokości kwot wydatków ujętych w zatwierdzonym planie finansowym, pomniejszonych o wydatki na wynagrodzenia i uposażenia oraz obligatoryjne wpłaty płatnika
do wysokości kwot wydatków ujętych w zatwierdzonym planie finansowym, powiększonych o wydatki na wynagrodzenia i uposażenia oraz obligatoryjne wpłaty płatnika
Dysponenci części budżetowych w terminie do 25 października przekazują informacje zgodne z projektem ustawy budżetowej (zgodnie z art. 143 ust. 1 ustawy o finansach publicznych):
każda kwota pobrana z rachunku bieżącego jednostki budżetowej zależnie od jej przeznaczenia wraz z środkami przekazywanymi dysponentom niższego stopnia na realizację ich planowych zadań.
każda kwota pobrana z rachunku bieżącego jednostki budżetowej niezależnie od jej przeznaczenia wraz z środkami przekazywanymi dysponentom niższego stopnia na realizację ich planowych zadań.
każda kwota pobrana z rachunku bieżącego jednostki budżetowej niezależnie od jej przeznaczenia , z wyjątkiem środków przekazywanych dysponentom niższego stopnia na realizację ich planowych zadań.
zwroty nie wykorzystanych w danym roku środków pieniężnych, po zakończeniu roku przez dysponentów niższego stopnia na rachunki dysponentów stopnia wyższego,
środki pieniężne otrzymane od dysponentów wyższego stopnia, które są przeznaczone na pokrycie wydatków budżetowych danej jednostki lub do przekazania podporządkowanym jej dysponentom niższego stopnia,
księgujemy okresowe wpływy środków budżetowych otrzymanych na pokrycie wydatków budżetowych jednostki oraz przeznaczonych dla dysponentów niższego stopnia,
Dochody państwowych jednostek budżetowych, zgromadzonych na wydzielonym rachunku dochodów, są przeznaczone na:
Samorządowe zakłady budżetowe, zobligowane są do obliczania wyniku finansowego według wariantu: wariantu porównawczego obliczania.
nieodpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych z zastrzeżeniami zawartymi w tym przepisie
odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności wyłącznie z dotacji celowych z budżetu
odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych z zastrzeżeniami zawartymi w tym przepisie
wartość dotacji przekazanych na finansowanie działalności podstawowej samodzielnie bilansujących oddziałów oraz środków na inwestycje w samorządowych zakładach budżetowych
kierownicy samorządowych zakładów budżetowych zatwierdzają projekty planów finansowych i przekazują je zarządowi JST
zarząd przekazuje kierownikom podległych samorządowych zakładów budżetowych informacje niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych o kwotach przychodów i kosztów przyjętych w projekcie uchwały budżetowej.
zarządy JST weryfikują otrzymane projekty planów finansowych pod względem ich zgodności z projektem uchwały budżetowej i wprowadzają do nich ewentualne poprawki, informując o tym kierowników samorządowych zakładów budżetowych
sprawozdania budżetowe, sprawozdania w zakresie ogółu operacji finansowych oraz sprawozdania finansowe
Sprawozdania jednostkowe sporządzane są stosownie do zasad obowiązujących przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych (wyjątek stanowią sprawozdania jednostkowe placówek sporządzane w walucie, w której prowadzona jest rachunkowość):
Kiedy biegły rewident ma obowiązek badanie rocznego sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego?
kiedy liczba mieszkańców, ustalona przez GUS, na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok, za który sporządzono sprawozdanie, przekracza 150 tys.;
Rb-BZ1 to półroczne/roczne sprawozdanie z wykonania wydatków budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich w układzie zadaniowym dla:
państwowych funduszy celowych, agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej i państwowych osób prawnych
państwowych jednostek budżetowych, państwowych funduszy celowych, agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej i państwowych osób prawnych
operacje gospodarcze ewidencjonuje się z chwilą ich wystąpienia, a nie w momencie wpływu bądź wypływu środków pieniężnych,
osiągnięte przez jednostkę przychody i obciążające ją koszty, które dotyczą danego roku obrotowego ujmuje się zależnie od terminu ich zapłaty,